Tuesday, June 30, 2009

HEBAT NIK AZIZ SEBAGAI ULAMAK DAN DI PANGGIL TUAN GURU

PELANGI MALL 30 Jun – Apabila ditanya oleh pegawai kanan Kerajaan Kelantan semasa hari pertama (1990) Nik Aziz masuk pejabat Menteri Besar, apakah panggilan yang nak digunakan oleh MB? Adakah panggilan Ustaz?. Setelah beberapa hari semua pembantu politik Nik Aziz berbincang dan atas cadangan Nik Aziz maka di istiharkan nama panggilan kepada Menteri Besar baru ni ialah ‘Y A B Tuan Guru’. Surat pekeliling dikeluarkan dengan arahan supaya semua surat menyurat dengan MB mestilah menggunakan YAB Tuan Guru. Moto Kerajaan Nik Aziz ialah Membangun Bersama Islam dan Bersama Kepimpinan Ulamak.

Hebat dan gahnya Nik Aziz. Penekanan utama Nik Aziz dalam era pemerintahahnya beliau menekankan kepada soal ’agama’. Nik Aziz cuba merapatkan dirinya dengan penganut bukan Islam sehingga sanggup buat apa sahaja, seperti menghadiri upaca bakar mayat, menyampaikan tauliah budha,tok kong china, kuil hindu dan sebagainya.

Nik Aziz disembah oleh penganut Hindu
(Apa beza Ayah Pin dengan Nik Aziz)

Nik Aziz berpegangan tangan dgn Sami Budha
(Apa beza Ayah Pin dengan Nik Aziz)


Apa beza Ayah Pin dengan Nik Aziz?. Jawapannya ialah Ayah Pin Kerajaan dilangit dan Nik Aziz Kerajaan di Kelantan serambi Mekah. Kerajaan langit dan serambi Mekah kedua-duannya tidak wujud. Untuk menarik pengundi bukan Melayu maka banyak pembangunan rumah ibadat dibangunkan dinegeri Kelantan kecuali rumah ibadat untuk orang Islam iaitu masjid. Rumah ibadat agama lain telah dibiarkan dan dibebaskan untuk dibangunkan. Nik Aziz lupa mengikut peraturan kerajaan tempatan sesebuah rumah ibadat bukan Islam yang hendak dibina ketinggiannya tidak melebihi Masjid yang terdekat atau yang berhampiran.

Amat sedih kebanyak rumah ibadat bukan Islam ini dibina dalam perkampungan Melayu yang beragama Islam.Idea memberi kebebasan pembinaan rumah ibadat dan peraturan tidak dipatuhi oleh Nik Aziz maka terjadilah seperti mana gambar-gambar dibawah.


No comments:

Post a Comment